Erimerkkisiä moottoripyöriä

Moottoripyöriä on pilvin pimein joka lähtöön, ja jokaiseen makuun. Tietyt merkit ovat suositumpia kuin toiset, ja jotkut merkit puolestaan ovat erittäin suosittuja erityisesti kilparadoilla.

Moottoripyöriä on valmistettu eri kilpailutarkoituksiin, kuten esimerkiksi motocrossiin, enduroon ja moottoripyörätrialiin. Harrastekäyttöön moottoripyöriä löytyy rauhalliseen ajoon, kovempaan menoon, sekä pitkän matkan ajoon. Tässä on esitelty muutama moottoripyörämerkki, vaikka malleja voisi esitellä kymmenittäin.

Moottoripyöristä puhuttaessa nousee useimmiten tuttu amerikkalainen Harley–Davidson ensimmäisenä mieleen, eikä mikään ihme, sillä Harley-Davidsonilla on pitkä historia myös Suomessa. Harley–Davidson oli Suomessa alkujaan poliisin työväline, ja sieltä pikku hiljaa levisi yhdeksi kansan suosikkipyöräksi. Harley Davidsonin omistaja on merkille omistautunut, joka mieluiten lipuu pyörällään pitkin teitä saaden katseet kääntymään matalan ja äänekkään moottorinsa ansiosta, samalla kun kiiltävä kromi häikäisee silmiä. Suomessa on toiminut Harley–Davidson Klubi aktiivisesti jo vuodesta 1980.

Japanilainen Yamaha on Suomessa todella suosittu, ja osaksi syynä on moottoripyörän edullisuus sen varustetasoon nähden. Yamaha on johtava moottoripyörien valmistaja, joka valmistaa valtavan määrän erilaisia moottoripyöriä, kuten motocross –pyöriä, kevytmoottoripyöriä, cruiser –pyöriä ja lasten moottoripyöriä.

Honda, joka on myös japanilainen merkki, on muun muassa suuri moottoripyörien valmistaja, jolla on matkapyöriä, motocross –pyöriä ja off–road –pyöriä. Suomalainen Kari Vehniäinen kilpailee Honda CBR250R –luokassa.

KTM on itävaltalainen moottoripyörämalli, joka on aktiivisesti kilpapyöränä MotoGP –luokassa. KTM on erittäin suosittu endurossa sekä motocrossissa, joissa merkillä on saavutettu useita voittoja. Mika Kallio on myös ajanut KTM:ää.

Triumph on englantilainen moottoripyörävalmistaja, jonka tunnetuin ja pitkäikäisin malli on T120 Bonneville. Vuonna 1956 Triumph –valmisteisella pyörällä rikottiin nopeusennätys 344 km/h, joka sai paljon julkisuutta, vaikka ennätystä ei koskaan virallistettu. Triumphin historia on täynnä omistajanvaihdoksia, sekä muita muutoksia, mutta pyörän suosio on pysynyt tasaisena jo useita vuosia.

This entry was posted in Blogi. Bookmark the permalink.